Mental Sundhed i arbejdslivet – hvornår lærer vi det?

”Den allerbedste idé, vores stammødre og -fædre fik, var at rejse sig op på to ben. De betalte med en lille smule hurtighed, men opnåede et fænomenalt overblik. De sidste årtier er det som om, vi er på vej ned på alle fire igen. Vi sælger ud af vores evolutionære fordel for et hurtigere sprint. Vi mister overblikket, fordelene og trivslen. Vi mister os selv.”

Sådan introducerer forfatterne Vibeke Lunding-Gregersen og Henrik Tingleff, der begge er autoriserede psykologer og godkendte specialister i psykoterapi og klinisk psykologi, deres bog ”Hjernen på overarbejde”.

De peger på forskning, der viser, at vores hjerne er så overbelastet, at den er på vej til degenerering. Det er nedslående læsning, men der er hjælp og gode råd at hente.

De to psykologer fortæller i bogen om menneskets særlige evne til Compassion. Compassion handler om at skabe gode mentale vaner og bliver ofte beskrevet som en slags mindfulness. Compassion er at være åben over for din egen og andres smerte og at have et ønske om at lindre denne smerte. Det kræver opmærksomhed, refleksion, empati og forståelse.

Bliv langsom – work smarter not harder

Andre forskere ved Statens Institut for Folkesundhed peger på, at vi har det bedre både fysisk og psykisk når vi sætter tempoet ned. At vi træffer bedre beslutninger, er mere kreative og innovative, nærer os selv med sundere fødevarer og arbejder klogere.

Bliv stille – stilhed er sundt

Schyy – der er en stor kraft i at tie stille, at være stille, at blive stille. Det handler ikke om at tænke før du taler – det handler bare om at tage dig en stund at blive stille i. At blive stille er ikke nødvendigvis fravær af støj. Det kan larme voldsomt indeni, og jo mere du træner stilhed, jo mere aftager den indre støj.

Prøv at indføre stilhed på jeres arbejdsplads, f.eks. 2 minutter inden mødestart, 1 minut efter hvert punkt på dagsordenen og oplev selv effekten. Måske vil du opleve langsomhed, som hjernen desperat har brug for og samtidig vil du opleve mere effektive møder.

Modtag naturens helbredende kraft

Forskning viser tilmed, at det har en positiv effekt på vores mentale sundhed, når vi opholder os i naturen. Det skyldes, at der er gode muligheder for at være nærværende og sanselige i naturen.

Der er spændende dufte, smukke natur-fænomener, fascinerende insekter samt dyr og store træer. Hvad end du har lyst til store armbevægelser eller ønsker ro, er rammerne i naturen gode.

I Hørsholm ligger Danmarks første forsknings-baseret terapihave. Haven har fået navnet Nacadia.

Haven er anlagt som en vild skovhave.

I designet af haven har forskerne bygget på viden om, hvordan grønne omgivelser får mennesker til at restituere, og havens udformning understøtter naturbaseret terapi med en række stemnings-fyldte retræte steder.

Nacadia anvendes til forskning af sammenhæng mellem natur og menneskers sundhed.